BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

2009-12-21

fashionista

post ini ditulis bukan kerana aku ingin menjadi pereka fesyen...ouh tidak sama sekali...menjahit pun terkial kial...inikan mereka baju...hehe...post ini sebenarnya ingin ku luahkan perasaan ku terhadap persepsi masyarakat terhadap wanita bertudung...aku kadang2 rasa hampa dengan masyarakat yg memandang serong terhadap perempuan bertudung...ya...mmg prmpuan bertudung...berhias diri agak limited...tetapi jika pandai mengenakan gaya...mmg nampak cantik dan ayu...

Yuna (the indie star) said:

"MULA-mula saya naik pentas ramai yang 'boo' bila tengok penampilan saya dengan bertudung. Ada juga yang kata kalau nak nyanyi nasyid, lebih baik balik. Ejekan itu membuat saya sedikit gementar kerana saya memilih cara berbeza daripada kumpulan muzik indie yang ada.

Majalah Al Islam, edisi Mac 2009"Tapi bila saya mula bermain gitar dan menyanyi, ramai yang terlopong. Penonton mula diam dan memberi tumpuan kepada nyanyian saya. Itulah permulaan muncul Yuna."

di sini...bukanlah ingin mengagungkan yuna... tetapi ia hanya sebagai contoh...tudung itu wajib bagi setiap prmpuan muslim....tetapi tidak bermakna seseorang yg bertudung...tidak cantik, tidak pandai , tidak berani dan berfikiran sempit...tepuk dada tanya selera...


ramai kawan2ku yg berlainan agama bertanya knp wanita muslim wajib memakai tudung...hurm..pada mulanya aku pun tidak fhm...bdk kecil...apalah yg taw sgt kan? setelah meningkat dewasa, baru ku tahu. byk sebab sebenarnya...antaranya ialah:

  • A commandment of the Quran and Sunna
  • lowering the gaze of men
  • guarding the private parts
  • not striking the feet on the ground so as to give knowledge of what is hidden
  • not displaying the beauty beyond "what is apparent of it" except husband, father, brothers and sons
  • extending the headcovering to cover the bosom
  • drawing the outergarment close around

Lowering the gaze means not looking at what is forbidden to be seen of others. Guarding the private parts means that only the husband is allowed to see or touch them. Not giving knowledge of what is hidden means not posturing or strutting around so as to jangle hidden jewelry or make men think about hidden body parts.
"what is apparent of it" refers to the face and hands.

yg ku paham...sebenarnya memakai tudung adalah utk:
*mengelakkan fitnah...
*mengelakkan lelaki drpd memandang bahagian tubuh yg boleh menaikkan nafsu mereka
*membendung drpd kes rogol dan zina
*sebagai keistimewaan kepada kaum suami kerana bahagian tubuh isteriya hanya dpt dilihat
oleh dia seorang
* memelihara maruah wanita drpd dijaja sebegitu
dan byk lagi....

anyway, this post hanya utk memberi informasi kepada anda yg sedang membaca...tidak ada niat lain utk mendiskriminasi sesapepun... maaf jika terasa...wallahua'lam

signing off
DQ

0 comments: